Strona dla miłośników motocykli marki CeZet :)

.:MENU:.
........................
Team
CZ-350
Galeria
Konserwacja
Przeróbki
Usterki
Tuning
Sklepy
Download
Autor strony
Księga gości
Linki

 

Akumlator

W akumulatorze powinien zawsze być utrzymany stały poziom kwasu (powinien być we wszystkich ogniwach jednakowy - po zgrubienie wewnątrz ogniwa), gęstość kwasu i stan naładowania. Kontrolować poziom kwasu należy przeprowadzać ok 2x w miesiącu. Jeżeli kwas się nie wylał, dolewamy wody destylowanej a jeżeli kwas się wylał, dolewamy do akumulatora prawidłowo rozcieńczony kwas. Uzupełnianie akumulatora powinno odbywać się przed podróżą, a dopiero co naładowany akumulator nie powinien stać więcej niż 10 godzin.
Dodatkowo, co 3 miesiące powinniśmy sprawdzić w warsztacie gęstość kwasu (prawidłowa od 30 do 32 Be (gęstość pomiarowa 1,26 do 1,285). Właściwa gęstość ma wpływ na ładowanie i chroni akumulator przed zamarznięciem.

Stopień rozładowania akumulatora Gęstość elektrolitu Punkt zamarzania
1/4 1,24 - 40 C
1/2 1,23 - 30 C
3/4 1,185 - 20 C
Całkowicie 1,14 - 10 C

Jeżeli nasz motocykl będzie przez dłuższy czas stał w garażu nie używany (np. w okresie zimowym), powinniśmy wyjąć akumulator, postawić go w suchym miejscu i zajmować się nim tak, jakby cały czas był w motocyklu (np. sprawdzać naładowanie, uzupełniać wodę destylowaną, doładowywać).
Trzeba pamiętać, że w czasie montażu akumulatora do motocykla, należy biegun dodatni połączyć z masą. Jeżeli zrobimy to w niewłaściwy sposób, możemy spalić bezpiecznik i rozmagnesowac prądnicę. Pamiętaj również, aby styki akumulatora były czyste.


Smarowanie

Przebyte km. Co smarować? Czym smarować?
500 Sworznie dźwigni Olej M2T
1000 Skrzynia biegów Olej PP 90
2000 Tylne widły, łańcuch wtórny Smar A 00
3000 Sworznie wahaczów przerywacza
Wojłok przerywacza
Napęd szybkościomierza
Olej M2T
Smar AV2 (SP4)
Olej M2T
5000 Klucze hamulców
Sworzeń podstawki
Linki cięgna Bowdena
Manetka
Olej PP 90
Olej PP 90
Olej PP 90
Smar A 00
8000 Łożyska kół
Łożysko tylnego koła łańcuchowego
Kulki w głowicy mechanizmu kierowniczego
Wszystko smar AV2 (SP4)
Wg potrzeby Zawieszenie tylne
Widelec przedni
Olej do amortyzatorów
Olej M 3-A 10 (10 W/30)
Wg potrzeby Gardło właściciela ;) Heineken


Po sezonie...

W tym miejscu postaram się opisać rzeczy, o których nie powinniśmy zapominać przygotowując naszą maszynę na zimę. Opisane tutaj czynności wykonujemy w zależności od przebytych w trakcie sezonu kilometrów. Dla przykładu - ja w sezonie 2003, zrobiłem prawie 4000km, więc robię wszystko :(

1. Po przejechaniu 500 km:
- Dociągnięcie wszystkich śrub i nakrętek (szczególnie silnika na ramie).
- Kontrola poziomu elektrolitu w akumlatorze - jeżeli jest za mało to należy dolać wody destylowanej. Na zimę (jeżeli nie mamy ogrzewanego garażu ;) należy postę pować jak opisałem w punkcie "Akumlator" tego działu :)
- Kontrola nastawienia hamulców, regulacja cięgien lub ich wymiana. Jeśli wymieniamy linki, to mozna je smarnąć czymś przy dźwigniach (elementy pracujące przecierają linki).
- Kontrola szczelności wydechów. Najlepiej wszytko rozkręcić, przeczyścić i złożyć z powrotem. BTW: Przydadzą się do tego gumowe rękawiczki jednorazowe, ponieważ czyszczenie wydechów, to baaardzo brudzące zajęcie...
- Kontrola zapłonu, świec, nastawienie odległości między elektrodami świecy na 0,7 mm. Ja się przyznam, że najlepszym moim zdaniem rozwiązaniem jest wymiana świec.
- Nasmarowanie sworznia dźwigienek sprzęgła, hamulca przedniego i tylnego (to przy okazji wymiany linek rodzaju wszelkiego).
- Wymiana oleju w przekładni.
- Oczyszczenie gaźnika
- Kontrola naciągnięcia łańcucha - kantrola dociągnięcia ścigącza i umocowania koła tylnego.

2. Po przejechaniu 1500 km:
- Nasmarowanie okrężnych raczek gazu i półautomatu sprzęgła.
- Regulacja nastawienia biegu jałowego.
- ...reszta jak w punkcie "1"...

Po przejechaniu 3000+ km:
- Usunięcie wszelkiero rodzaju zanieczyszczeń łańcucha napędowego (oczywiście najpierw go zdemontować) najlepiej za pomocą stalowej szczoteczki. Wymycie łańcucha w benzynie lub nafcie. Dobrze jest też Wyczyszczony łańcuch zanurzyć w ogrzanym smarze łańcuchowym RP o temperaturze 80 °C. Po okapaniu smaru zamontować łańcuch i odpowiednio naciągnąć.
- Przedmuchać filtr powietrza lub go wymienić (koszt ok. 10zł).
- Sprawdź, czy pływak w gaźniku nie potrzebuje czasem wymiany (mój jest troszke powgniatany - taki urok IKOV'a)
- Wymiana oleju w przednich widełkach i ewentualne ich uszczelnienie (praktycznie wymieniać olej w zawieszeniu można co 5tys. km).
- ...reszta jak w punkcie "1" i "2"...